Pasiuni 4

QUILLS (2000) – 7,4, as fi vrut 9. O capodoperă care m-a şocat. Am citit mult despre film prin ziarele din 2000. Am citit despre ” perversiunea apocaliptică din scrierile lui Sade care era trasmisă mai mult teoretic decât practic”; am citit şi despre „tiradele lui Sade, închis la balamucul Charenton, sub îngrijirea abatelui Coulmier ilustrate printr-o partidă de sex în trei, un mic viol conjugal şi o biată criză de necrofilie”. Şi m-am speriat, dar totuşi, îmi doream să văd filmul, să mă asigur că e adevărat sau fals ce citisem.
Şi asta fiindcă la INTERVIEW WITH VAMPIRE citisem despre „cuplul de vampiri gay care a corupt o fetiţă”, cea mai aiurea descriere care se putea face. Vampirii nu au sex, iar Claudia era incoruptibilă. 😀
images
„Pudibonderia Franţei napoleoniene reacţionează brutal atunci când dă cu ochii de scrierile prin care Sade îşi anesteziază demenţa grefată pe un priapism, evident, dezagreabil”. Când află că romanul lui, „Justine”, publicat cu ajutorul spălătoresei, a fost ars în piaţa publică, găseşte imediat o explicaţie plauzibilă, acea că o carte incendiară nu putea decât să ardă. Şi are dreptate din nou când recunoaşte marile adevăruri ale omenirii: mâncăm, defecăm, facem sex, ucidem, murim. Abatele Coulmier vine atunci cu celelalte adevăruri: scriem muzică, ridicăm oraşe, iubim frumos şi ne dăruim până la sacrifiu. Marchizul îi spune că el nu poate să scrie despre aceste lucruri frumoase, el trebuie să scoată tot ce e mai urât în om.
” Te provoc. Întoarce pagina” asta ne îndeamnă Sade. Şi povestea e la fel de diabolică asemeni celei din cartea „Justine” , pe care n-am reuşit s-o citesc în totalitate, deşi e foarte scurtă ca număr de pagini. Nebun sau demon să fi fost Sade? Coulmier îi spune să nu flateze singur, că e nu Anticristul, ci doar un rebel care ştie să vrăjească; nu asta va spune însă şi în final, când un Sade pe moarte, gol, mizer şi în înlănţuit înghite crucea pe care abatele i-o întinsese s-o sărute, sperând că-i mai poate salva sufletul. De fapt, îi spune celui venit pentru postul lui că a privit diavolul în ochi.
Mă întreb dacă a fost suficient violul soţului din noaptea nunţii ca Simone, fosta călugăriţă să se transforme în cea care citeşte „Justine” şi îşi înşeală soţul cu atâta plăcere. Dar cred că, mai degrabă, piesa domnului marchiz a ajutat la depravarea ei.
http---makeagif.com--media-3-23-2014-bnhIVF
Doctorul e chiar mai rău decât Sade, dacă foloseşte scaunul de calmare – care m-a îngrozit – , îi interzice marchizului să scrie, dar, în acelaşi timp, face bani din vânzarea cărţilor lui, post-mortem.
Geoffrey Rush nu e printre actorii mei preferaţi, dar l-am adorat în rolul acesta. Pheonix a fost genial, ca de obicei. :X
Mi-a plăcut jocul lui Sade, cu un sărut pentru o fiecare pagină din noua poveste, până în momentul când a început să-i displacă lui Maddelaine, şi pe mine m-a dezgustat. Dar, la final, am zâmbit, aflând că fata murise virgină şi, de fapt, marchizul o iubea şi el.
Mi-a plăcut şi scena când abatele spune că el nu e o fată inocentă, ca spălătoreasa ca să se lase păcălit, corupt atât de uşor, iar marchizul îi răspunde că n-ar trebui să fie foarte sigur de asta. ;)) Iar sfatul pe care i-l dă abatele, de a scrie pentru a-şi goli mintea de demoni etc, mi se pare un sfat bun pentru orice scriitor. 🙂
Inventivitatea, originalitatea şi perseverenţa lui Sade sunt demne de invidiat. Într-un cuvânt, deşi erotoman ori geniu neînţeles, cu toate poveştile lui deochiate, cu miniaturile de Kama Sutra şi cu ironia lui usturătoare, marchizul e un personaj delicios.
M-a şocat – primul film la tv în care am văzut un bărbat gol puşcă – , dar trecând peste şoc, am văzut o altă faţetă a lumii. Şi atunci când vezi anumite lucruri, ştii cum să te fereşti de ele.

Lasă un răspuns

